Sidor

lördag 14 maj 2011

I min värld, då det kommer till barnuppfostran, så är en konsekvens någonting som har en direkt koppling till "det de har gjort". Har de exempelvis sönder en leksak så kan de inte längre leka med den, häller de ut mjölet då vi ska baka så kan vi inte baka i och med att vi inte har något mjöl kvar och så vidare.

Att till exempel skicka in sina barn i sitt rum, ta ifrån dem deras leksaker eller favoritfilm ser jag inte som en konsekvens, det ser jag som ett straff. Och vad ger det? (Förutom ingenting då.)

Vill jag att mina barn ska ha sönder sina grejer? Nej, givetvis vill jag inte det. Men jag vill inte heller att de ska låta bli bara för att jag säger det eller för att de är rädda för min reaktion. Jag vill att de ska låta bli eftersom att de förstår vad konsekvensen blir. Konsekvensen, inte straffet.

Många som straffar sina barn gör der förmodligen inte för att de har någon ond avsikt med det utan på grund av okunskap och otänkthet. Därför uppmanar ju nu alla mammor och pappor, som läser min blogg och straffar sina barn, att fundera över varför de gör det och vad de egentligen tror att det kommer leda till, både kortsiktigt och långsiktigt.

2 kommentarer:

Sandra och Lovis sa...

bra skrivet! Håller med, men är dålig på att följa det!

Emmeli sa...

Jag skulle aldrig skicka upp Lucas på sitt rum eftersom det skulle ju till slut göra så att han inte skulle vilja vara där tex. när han ska sova.
Då kanske han skulle börja se det som ett straff,och det vill vi ju inte!

Lucas har även börjat skrika när han inte får som han vill.
Och eftersom jag faktiskt tycker det är viktigt att visa sina känslor så skulle jag aldrig förbjuda honom från att skrika.Men han får alltid gå till tvättstugan eller så gå ut på bron och skrika av sig så att han kan komma tillbaka till oss och vara på bra humör.:)

Sen så finns det väl typ 10 000 olika sätt att uppfostra sina barn på,och alla är väl mer eller mindre rätt och fel.Det som inte funkar för oss funkar säkert för många andra.:)