Sidor

söndag 16 januari 2011

Alltså, välling...Milo började äta välling då han var sex månader och äter fortfarande en flaska på morgonen och en flaska på kvällen. Varje flaska resulterar i en så kallad ballongmage. Ruben har nyligen börjat äta välling och även hans mage ser uppblåst ut.
De äter båda mild fullkornsvälling. Bara det är ju upp och ner, att ge hårda fibrer i form av fullkorn till bäbisar och små barn.

Vi har tid och råd att ge våra barn mat som inte bara är utfyllnad. Och visst är det fullt med tillsatta vitaminer och mineraler, men om det är där det sitter så kan man ju krossa en vitamintablett i kokat ägg. Dessutom så tror jag inte att vi idag, i detta välfärdsland, behöver det.

Vi har aldrig riktigt reflekterat över varför vi började ge barnen välling. Det gjorde vi antagligen bara eftersom att det var det vi "skulle göra". Barn i Sverige äter välling och så är det med den saken. Däremot tror jag inte att någonting som ger en ballongmage är speciellt bra för en.

Det enda positiva (förutom att de får i sig vätska) jag kan se är att vällingsflaskan och de stunderna på dagarna verkligen innebär en väldigt stor njutning för våra barn.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Elina äter också men bara på natten. Jag hoppas på att kunna sluta med det så snart den omgången välling vi har i lager tagit slut.

Hon har själv minskat ner på ätandet under natten så tänkte att det då passar bra. Förut kunde hon lätt dra i sig 3 flaskor på en natt. Fast det berodde nog mycket på att hon inte ville äta på dagen. Dum som man är kommer man på det först efter att hon igen börjat äta bättre dagtid...

Emmeli sa...

Vi har ju "problemet" med att Lucas inte äter välling.Det hade inte varit ett problem om han kunde tänka sig äta någon macka och lite fil istället.Men det enda vi får i pojken är en banan eller ett päron på kvällar och på mornar.Han kan faktiskt äta ett rån.Men det är inte ofta.:)

Liam därimot verkar inte heller tycka välling är sådär gott.Fick han bestämma skulle han nog äta tisse tills han blev 15.:)

Men jag håller med i vad du säger,det är något att tänka på..Jag har likosm inte tänkt på det sättet.

Som sagt,jag är så himla nöjd över den!Eftersom jag tycker det är nog svårt att köra omkring med en emmaljunga på stan så ville jag verkligen inte ha en dubbelvagn.Också då såg jag phil&ted´s och jag tyckte den såg så fin ut.:)

Vad härligt att jobba!Om det skulle gå på mitt jobb att jobba kvällar och helger skulle jag aldrig tveka!

Imorrn följer vi absolut på familjens hus!:)

Jenny sa...

Hej där! Kul att hitta någon ny blogg att läsa, o kul att du hittade in till mig:-)

Malla sa...

Fabbe var en riktig vällingslukare, morgon och kväll tills han var kring 3 tror jag. En dag skulle jag handla en ny napp men jag glömde och då slutade jag helt enkelt, eller HAN slutade. Jobbigt 2 dar, sen var d över.
Nellie äter bara på kvällen, en halv flaska, jag hoppas vi kan utesluta den helt snart.
Tror inte riktigt att barnen beöhver det, men som du säger, det är en mysig och rogivande stund för de små :)

EvilElin sa...

Jag åt aldrig välling när jag var liten, tyckte helt enkelt inte om det. Däremot drack jag varm mjölk i vällingflaska tills jag var omkring tre-fyra år. Nova slutade med välling kring ett och ett halvt och dricker nu också mjölk i flaska på kvällen. Det tycker hon är lika mysigt som att dricka välling och mjölk är ju i alla fall inte skadligt (om man nu inte är allergiker) :D

life.love.baking sa...

Ja efterson jag inte har nå barn eller välling hemma så :)
Nej jag tänkte på LCHF. Min grej ar ju att jag ska äta såhär i bara några veckor för att se om min förbränning ska kicka igång igen. Den har som dött av efter maj tyvärr, ligger och vilar verkar de som. Så när väl hungern ger med sig så kommer jag nog börja ta in kolhydrater i min kost igen (tror inte riktigt på dieter i långa loppet). Äsch de blir nog bra, jag börjar dock känna nu att det mättar mer och mer faktiskt :)