Sidor

söndag 18 december 2011

4:e advent

Idag har vi varit på kalas hos min yngsta brorsdotter och det bjöds på så mycket gott att jag nästan svimmar bara jag tänker på det. Gosch!
Eftersom att hon fyller ett år två dagar innan julafton slog vi ihop hennes julklapp och födelsedagspresent och köpte henne en Briospis. Det är någonting som våra ungar har lekt, och fortfarande leker, väldigt mycket med så jag hoppas att den kommer att den kommer väl till användning.

Nu ska ungarna snart i säng och sen ska jag försöka plugga lite. Danne har visst tagit ledigt torsdag-fredag, vilket jag helt har missat/glömt bort. Det innebär givetvis att barnen kommer att vara hemma och då blir det inte mycket gjort. Dessutom så kan det vara skönt att ha fredagen till att förbereda inför jul och med förbereda inför jul menar jag baka lite och mysa på.

Angående julgranar så vet jag inte hur vi, liksom många andra, ska göra i år. Vi brukar aldrig ta in den mer än några dagar innan jul, men då vi ändå ska vara borta så kanske vi skiter i det.
Ibland så tänker jag att det vore slappt med en plastgran och slippa fara ut och hugga en, men när jag tänker efter så är jag hellre utan eftersom att jag tycker att det är vansinnigt fult. Speciellt de färgade. Milo sa att han vill ha en vit julgran, men då talade jag om för honom att det är någonting han kan ha då han fyllt arton och flyttat ut härifrån - i det här huset har vi varken vita julgranar eller färgad/blinkande utomhusbelysning. Han nickade förstående. Han är så klok min son! ;)

Om jag inte är för trött så kanske jag utmanar min man i Alfapet innan vi lägger oss. Det är ju trots allt 4:e advent och då måste man dricka glögg och spela vinna i sällskapsspel.
Sällskapsspel är förövrigt någonting som jag har börjat uppskatta på senare år och då främst Alfapet och Trivial Pursuit-aktiga spel.
Att leka med vuxna är däremot bland det absolut värsta jag vet i livet. Jag kräks hellre i min egen mun, spottar ut det, gräddar det i ugnen och sväljer det igen.
Ibland är man "tvingad" att leka, exempelvis vid team building-grejer på jobb, och jag mår verkligen dåligt och känner mig förnedrad då jag har gjort det. Jag tycker bara att det känns tillgjort och otroligt fånigt.
Många tycker att det handlar om att bjuda på sig själv, men det håller jag inte med om. Exakt vad av mig själv bjuder jag på genom att leka Hela havet stormar?

Slutligen känner jag lite såhär: den dag jag måste leka med mina vänner för att kunna umgås så är det dags att lägga ner den vänskapen.

Då vet ni det också! ;)

Nu: kaffe och plugg.

9 kommentarer:

EvilElin sa...

Och jag älskar lekar, är världens lektant jämt. Men självklart ska man bara vara med om man tycker att det är kul. Sen beror det ju mycket på vad leken går ut på. Vi kör ofta en variant av så ska det låta eller så tipsrunda/frågesport i lag, vilket brukar vara väldigt uppskattat!

Jenny sa...

Det är visst mycket som du inte gillar, tur för dig att du inte ska fira jul hemma hos oss då ;-)

Malla sa...

Skulle jag vara själv skulle jag aldrig sätta upp en gran men för ungarnas skull så gör jag det. Minns själv hur fint jag tyckte det var och hur roligt det var att få pynta den tillsammans :)

Erika sa...

Jag brukar säga att jag har skaffat mina barn för att få vinna i spel och kunna leka i snön utan att se fånig ut :).

Magdalena sa...

Jag tycker absolut inte om att "leka" med vuxna, men däremto att leka med barn är massor roligt, bland det roligaste som finns :)

Malla sa...

Jo, börjar man låstas göra saker för andras skull eller för ngn prestige så skiner det nog igenom rätt så tydligt tror jag :)
Jag gör massor varje dag men i det där "massor" är ju barnen alltid med och jag skulle aldrig ha samvete att skippa att umgås med barnen för att få perfekta bullar eller ngt annat.
Sen är det såklart roligt (tycker jag) att skriva om god mat och om vi bakat etc än att skriva om hur längesen det är som jag dammtorkade, även om det händer att ja skriver det med ;)

Jennie och Norah sa...

Jag tror du svarade fel JennY ;)

Men kommentaren innan var korrekt! SÅ härligt med hotellvistelse. Fatta om jag hade känt dina barn, och dina barn hade avgudat mig, så hade dom kunnat vara här huuur ofta som helst. Tänk Milo som får dansa runt våran vita julgran, som förövrigt blev pyntad idag! =)

life.love.baking sa...

Hehe. Tack Frida. Men tar jag kort idag så vågar jag it ens lägga upp dom på bloggen för idag min vän ser jag hemsk ut! :)
Och du, jag är helt på din sida de där med lekar. Hate it! Men Tänkarspel är kul. Riktigt kul!

life.love.baking sa...

Jag vet, de är väldigt luddigt så jag ha ingen aning om vad jag ska tro. Fast måste ju erkänna att de känns som om man är körd faktiskt :(

Så less. Ville verkligen ha de där jobbet! Men men, bara att fortsätta söka ...


Får väl se om jag får nån uppföljning på de där mailet eller ett samtal som bekräftar de jag tror eller inte.