Sidor

måndag 10 oktober 2011

En tröja är en tröja är en tröja...

Hur gör ni då era barn inte vill byta kläder eller vill välja kläder själva?
Milo har haft en tröja i gaaanska så många dagar och den är i gaaaanska så stort behov av att tvättas (matfläckar och grejer), men han vill inte byta. Han sov t.o.m. i den i natt och har den på sig idag på dagis. Inte för att det i sig spelar någon som helst roll överhuvudtaget.

Ska man låta honom ha den och inte göra någon grej av det  och "vänta ut honom" eller ska man ta ifrån honom valet och helt enkelt bestämma åt honom att han ska ha en annan?
I ärlighetens namn så...ja, det är inte värre än en smutsig tröja liksom, men jag förstår inte heller riktigt grejen med att han inte vill byta.

Vi har aldrig behövt "bråka om kläder". Vi har försökt låta kläder vara någonting som skyddar kroppen mot kyla och värme - vare sig mer eller mindre, man byter kläder eftersom att de är smutsiga och behöver tvättas, kläder ska inte vara "roligt" eller någnting man ens ska behöva ägna sina tankar åt då man är tre år.
What to do?



Update: Märker att jag har uttryckt mig lite otydligt. Min fråga är helt sonika huruvida man bör låta en 3-åring själv få välja vad de ska ha på sig om man inte vill att de ska vara brydda om det. Jag vill inte att han ska bry sig, jag vill inte att ha ska tänka på kläder eller på att vara fin. Jag tycker att det ärså jävla oväsentligt för ett barn och jag vill att han också ska tycka det.
Gör man honom bara mer intresserad av att vara fin (om det nu är det det handlar om?) genom att neka honom att själv välja kläder, genom attt säga att "Det här ska du ha på dig idag vare sig du vill eller inte"?

2 kommentarer:

Erika sa...

Då jag är "strängaste mamman i världen" så skulle jag säga att det faktiskt är dags att tvätta tröjan och att han får ha den igen då den är ren och att det bara är så punkt slut. Sen skulle han få bli hur arg han vill (de glömmer ofta bort varför de är arg i alla fall).

Lycka till hur du än väljer att göra :)

Erika sa...

Jag kan hålla med om att ett så pass litet barn inte ska behöva bry sig om vad de har på sig. Men tyvärr så är det svårt att styra. Jag tycker absolut att de kan få välja till viss grad vad de har på sig, bara det inte går till överdrift. Du som förälder ska fortfarande ha vetorätt :).

"Strängaste mamman i världen" har dock tagot fram kläder till barnen som de SKA ha på sig, sen har de inte haft något val. Men nu när de börjar vara så stora väljer de kläder själv varje kväll som de ska ha på sig dagen efter.

Kanske är det lättare att få av Milo den älskade tröjan om han själv får välja en ny?