Sidor

tisdag 24 januari 2012

Hur fungerar det med CSN?

Alltså, vet någon hur det fungerar med CSN och sjukdom/VAB?

Jag läser ju på Komvux 20 p/vecka, vilket är heltid och innebär att en 100 p kurs tar 5 veckor att läsa. Jag har varit sjuk en vecka själv och nu VAB:ar jag med barnen den här veckan och tvivlar på att de kommer att gå tillbaka till dagis innan veckan är slut. Det innebär 2 av 5 veckors bortfall, vilket ger en studietakt på 140% de resterande 3 veckorna.

Normalt sett hade det väl inte varit ett problem - tidigare var jag hemma med barnen hela dagarna samtidigt som jag pluggade heltid och jobbade halvtid, men nu är jag så jävla slut och dessutom så kommer Danne att jobba över den här veckan (samtidigt som han dessutom själv är sjuk).
Som jag har förtstått det så tar inte CSN någon hänsyn till det utan man ska under den planerade 5-veckorsperioden klara av dessa 100 p, men kan det verkligen stämma?
Det innebär ju i teorin att man inte får vara sjuk eller vara hemma med sjuka barn då man studerar och det känns ju inte riktigt...humant.
Hade varit enklare om man läste massa kurser paralellt under en längre period och då hade mer tid att ta igen det man missat.

Rekomentationer om att ringa CSN undanbedes då jag inte vill prata med dem innan jag vet. Liksom hos Försäkringskassan verkar de ha olika regler beroende på vem man talar med.

6 kommentarer:

Sofia sa...

Nu kan jag inte säga exakt i ditt fall men om du anmäler till FK att du är hemma med barnen så brukar CSN godta att du inte har hunnit det du ska och du ska få behålla studiemedlet tills du är färdig.

För som jag har förstått det för mig själv är det så att om jag har vabbat en jäkla massa under terminen och sen inte klarar minst 75% av poängen, så kan jag åberopa att jag har vabbat och få fortsatt studiestöd nästa termin (klarar man inte 75% så drar de annars ner stödet). Nu har det inte hänt, så jag vet förstås inte med säkerhet att det funkar i praktiken. Tycker att det borde vara så i ditt fall.

Sofia sa...

Och hade jag varit klok så hade jag bara letat upp den här länken istället för att skriva en roman:

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/sjuk/vard-sjukt-barn

Sofia sa...

Men HELVETE, det blev fel länk! Den HÄR är det: http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/sjuk/vard-sjukt-barn
(den innan gällde om man är under 20)

Anonym sa...

Maria (matte A) brukar ha bra koll på det där. Har för mig hon sa hur det funkade till mig när jag behövde lite "time off" pga dödsfallet...

Eller så borde surtanten (studievägledaren) kunna svara tycker man ju.

Jag ska ärligt säga jag inte alls kommer ihåg hur det var. Mer än att jag också uppfattade reglerna som väldigt inhumana och vi således löste det med att eventuell VAB fick Janne ta. Så slapp jag fundera på det :P

//Susanne

Julia sa...

Om jag inte minns helt fel så ska man ha godkänt i 85% av studierna per termin så om du missar 5 veckor ska det inte påverka ditt csn. Jag törs dock inte lova det eftersom regler ändra. De accepterar i alla fall sjukintyg men det har man ju inte alltid.

OM du ringer och är rädd för att se säger olika borde du väl kunna spara namnet på personen och hänvisa tillbaka? Eller är det bara i min värld det fungerar så enkelt? :-)

life.love.baking sa...

tror att man ska anmäla till csn och sen få ersättning genom f-kassan ist.
eller så skiter man i det, säger inget och kör på som vanligt.

fast de kanske inte funkar om man inte klarar de poäng man ska?
kanske inte va till nån hjälp, men jag försökte iaf ;)