Sidor

måndag 7 november 2011

Korvstroganoff

Vi åt aldrig korvstroganoff hemma då jag var liten och minnena från de stackars korvarna som simmade i en oidentifierbar sörja från skolan minns jag med fasa. Jag minns även att slutade äta det någon gång på lågstadiet av den enkla anledningen att jag tyckte att det såg skitäckligt ut.

Idag har jag däremot slagit på stort och gjort just korvstroganoff, men det är svårt att tillaga något som man inte vet hur det ska smaka. Jag stekte lök och falukorv och tillsatte sedan grädde, tomatpuré, salt och vitpeppar. Than what? Det känns ju onekligen som att det fattas någonting.

Min första tanke var att jag borde ha använt mig att någon kryddig korv istället. Och att jag borde ha tillsatt champinjoner, syltlök, bacon och paprika. Men då blir det ju inte korvstroganoff - då blir det ju korvgryta.

6 kommentarer:

EvilElin sa...

Kul att du tycker det är kul att läsa om just LCHF-maten, det är oftast det som jag helt skriver om :) Tycker också om att läsa matbloggar, framförallt LCHF!

Jag är dock alldeles för dålig på att fota och lägga ut recept/länka, men ska försöka bli bättre på det nu, därav veckomatsedel :)

Och när det gäller korv. Det händer att vi äter korvstroganoff (med falukorv) men jag börjar alltid må illa och resultatet blir en väldigt liten måltid för mig. Rå korv går inte alls och jag har i ärlighetens namn inte provar så många olika andra korvar (kycklingkorv och lammkorv någon gång). Jag är väldigt kräsen och har sett på tv en gång hur man gör korv. När jag vet att det är massa saker utöver fett och kött i alla korvar (även i de med riktigt hög kötthalt) så börjar jag må illa av tanken. Jag är likadan med leverpastej, kan inte äta det efter att jag läst innehållsförteckningen när jag var liten. Gillar inget med blod, lever, inälvior eller bindväv. Jättefjantigt egentligen!

Malla sa...

jag brukar sätta i lite färsk broccoli och paprika bara för att det ska bli lite tugg av det hela :)

Malla sa...

men tycker du dom är goda?

Sofia sa...

Ja, men det funkar ju! (Om du nu inte faktiskt dödar mig då)

Som det ser ut nu så vet jag att jag är hemma onsdag förmiddag. Torsdag är jag i skolan och beroende på hur det går då måste jag kanske dit även fredag. Så onsdag är det säkraste kortet, om du har möjlighet då?

Malla sa...

men dom där sockergrejerna ser då hemskt oaptitliga ut måste jag säga :) själva kakan kanske jag kan tänka mig att det är god :)
Men jag är inte så sockerfräslt överhuvudtaget, fast ibland kan det nog verka så ;)

Magdalena sa...

Korv stroganoff är en favorit hos mig. Det bara är så jäkla gott :)

Apropå älgkött igen. jag växte också upp på nästan bara älgkött, renkött, fågel och fisk. Allt egen jagat (heter det så). Så otroligt bra mat som man växte upp på egentligen när man tänkte efter :)