Sidor

onsdag 23 november 2011

Pepparkakskladdkaka

Det blev ingen sväng till Indiska idag, det blev fikafrämmande istället och det passade bra eftersom att jag hade bakat en pepparkakskladdkaka till min pepparkakskladdkaksälskande man.

Oftast så bakar jag franska chokladtårtor eftersom att det är tusen gånger godare, men nu hade vi ingen choklad hemma som jag ville offra till en tårta så det blev en kladdkaka av följande recept istället;

200 g smält smör (som fått svalna lite)
4 dl socker
2 dl kakao
en nypa salt
2½ dl vetemjöl
4 ägg
rätt mycket pepparkakskyddor (alltså kanel, ingefära, kardemumma och kryddnejlika)
en skvätt sirap

+ vispad grädde till servering

Blanda i socker, kakao, pepparkakskryddor och salt i smöret, rör sedan i sirapen + ett ägg i taget och tillsätt vetemjölet. Grädda mitt i ugnen  i 175 grader till önskad konsistens.

Kakan är mastig och ganska seg (=bra), vilket jag antar har att göra med att den innehåller mycket socker. Och visst är den söt, men definitivt inte så söt som man förväntar sig av den mängden socker och det beror förmodligen på att den innehåller ganska mycket kakao också.
Jag har tidigare bakat samma kaka, men med andra smaksättningar som vanilj, chili, apelsin och havssalt (dock ej kombination med varandra) och tycker att det är det absolut bästa kladdkakereceptet jag har provat på.

Nu blir det till att somna i soffan framför Per Morberg (jag veeeeet!) som besöker Lappland för att tillaga några av mina absoluta favoriträtter.

5 kommentarer:

Bella sa...

Måste prova!
Lät så gott, älskar pepparkakor =)


Kram

Julias inspiration - Inredning o Sött! sa...

Jag gjorde också en pepparkakskladdkaka idag :D fast ett lite annorlunda recept :-)

Sandra och Lovis sa...

Gaaah.. jag älskar som sagt pepparkaka! Detta ska jag testa!! =)

Sandra och Lovis sa...

Vad använder du för kakao, 2 dl är ju rätt så mkt, så då måste man väl ha en god kakao?

life.love.baking sa...

Åh så gott de där lät! Måste testas! Kanske rent av som adventsfika i helgen :)