Sidor

torsdag 10 november 2011

Livet som viktigpetter

Många stör sig ju på s.k. besserwissers och viktigpettrar och visst är det jobbigt om människor som vet mest och bäst om allting alltjämt, men samtidigt så...ja, alltså, jag tycker ju att det är en bra sak. Också. Inte att man inte lyssnar på andra eller kör över dem för att de tror/vet någonting annat, men för att jag tycker att det är viktigt och utvecklande att vara så pass påläst om saker att man vet vart man står. Och att det är viktigt att lita på sin kunskap.

Och om jag är övertygad om att någonting är bra, dåligt, farligt eller vad det nu än må vara så vill jag ju givetvis dela med mig av det.

Däremot så är det givetvis viktigt att kunna ta ett steg tillbaka och erkänna att man har fel. vilket jag var sämst på då jag var yngre. Jag tyckte att det var jätteviktigt att ha rätt så istället för att erkänna mina misstag så drog jag in diskussionerna på hela andra spår och fick dem att handla om någonting som faktiskt gjorde att jag "vann". Mycket charmigt personlighetsdrag, eller hur? ;)

7 kommentarer:

Malla sa...

haha jag förstod vad du menade :)
Jag tycker om besserwissrar ibland, kan nog ha drar av besserwisseri själv ibland.
Men jag känner nu (det är inte alltid jag gjort det) att jag hellre tar en diskussion om ngt än att plötsligt ändrå åsikt för att få ha frid och fröjd.
Däremot har jag fortfarande svårt för personer som ALLTID måste påpeka ens fel och brister (enligt dem), personer som ALLTID vet allt och som nästan ser ner på en bara för att man inte tycker likadant.
Usch så trist det vore om ingen stack ut på ett eller annat sätt!

Vad ska eran bebis heta?

Sandra och Lovis sa...

Alla mina närmaste vänner råkar vara viktigpettrar, och jag skulle nog kunna klassificera mig som en också, och det känns tryggt att veta att dessa människor alltid kommer att säga vad de tycker och stå för det, för är det något jag är rädd för så är det människor som inte vågar säga vad de tycker.. jag får rysningar!

Sen äre det precis som du säger viktigt att man kan erkänna när man har haft fel, det har jag också haft svårt för, men jobbar på det!

Sofia sa...

20-tiden blir bra!

Jennie och Norah sa...

Håller med!
Däremot kan jag vara mer öppen för att resonera och diskutera med mina vänner, men mot Ante är det en annan sak. Där vill jag bara vinna, mest för att han har jävvlat alltid rätt! =)

Magdalena sa...

Jag håller med dig på alla punkterna och jag och har varit likadan också, men bättrat mig lite med åren :)

Nadia sa...

Berätta mer! :)

Malla sa...

sällskapsspel är fantastiskt! det är sällan man får skratta så mkt som då man spelar :)